Malaysia Alihkan Dana Acara Tahun Baru untuk Korban Banjir

Putrajaya, Pusat Pemerintahan Malaysia
Wartadakwah.net - PUTRAJAYA: Malaysia bekerjasama dengan Ambank Group mengumumkan pembatalan acara menyambut tahun baru 2015 lantaran ingin menghormati dan berempati dengan rakyatnya yang sedang terkena musibah banjir.

Karena itu, dana acara tahun baru sebesar 3 juta Ringgit Malaysia (RM) akan dialihkan untuk membantu korban banjir di beberapa wilayah di Malaysia.

Dikutip dari themalaysianinsider, Kamis (25/12), Menteri Wilayah Persekutuan Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor turut mengesahkan pembatalan acara tahun baru masehi itu.
Sebelumnya, berbagai kalangan, termasuk para ulama, mendesak pemerintah Malaysia untuk membatalkan acara akhir tahun yang rencananya dilaksanakan pada 31 Desember 2014 itu.

Dana acara tahun baru itu dialihkan untuk korban musibah banjir yang melanda di lima wilayah Malaysia. Lebih 90.000 penduduk dipindahkan ke pusat penampungan.

Ini adalah musibah banjir terburuk dalam sejarah negara Malaysia, khususnya di Kelantan dan Terengganu. Tiga wilayah lainnya adalah Pahang, Perak dan Johor.

Di Perak, Sultan Nazrin Muizzuddin Shah memerintahkan agar semua acara tahun baru, termasuk kerajaan, dibatalkan. Acara diganti dengan shalat hajat di semua masjid untuk memohon agar banjir yang melanda negeri itu segera surut.

Pertubuhan Pribumi Perkasa (Perkasa) Selangor dalam pernyataannya, Kamis (25/12) juga mendesak kerajaan agar membatalkan acara tahun baru yang menelan biaya jutaan ringgit, sementara rakyat di pantai timur sedang menghadapi musibah banjir.

Sebelumnya pengurus Perhimpunan AmBank, Tan Sri Azman Hashim mengatakan, acara menyambut tahun baru di Dataran Putrajaya rencananya dibanjiri sekitar 500.000 pengunjung. Namun acara bertajuk Konser Ambang 2015 yang dimulai pada pukul 8.30 malam (31 Disember 2014) hingga pukul 1 dinihari (1 Januari 2015) itu akhirnya dibatalkan.

Menteri Wilayah Persekutuan Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor mengatakan keputusan itu sebagai tanda simpati pada mereka yang sedang menghadapi bencana banjir di beberapa wilayah.

Sehubungan dengan itu, katanya, ia akan menyampaikan agar dana acara tahun baru sebesar 3 juta RM tersebut dialihkan untuk disalurkan pada program membantu korban banjir.

“Saya akan sampaikan pada pihak Ambank, dengan pengurus Perhimpunan AmBank, Tan Sri Azman Hashim yang sedang menunaikan umrah, agar dana sebanyak 3 juta ringgit itu disalurkan untuk bantuan banjir,” katanya. (themalaysianinsider/salam-online)

Share this:

Post a Comment

 
Copyright © Warta Dakwah | Media Pencerah Umat. Designed by OddThemes